Brabant brengt Esporters naar het volgende level

Met een totale marktwaarde van meer dan 1,6 miljard dollar, ruim 540 miljoen kijkers wereldwijd en 3,32 miljard actieve gamers is Esports is één van de snelst groeiende sectoren. Dit maakt de Esports- en videogame-industrie zelfs groter dan de film-, muziek- en mode-industrie bij elkaar opgeteld. Echter loopt de Nederlandse Esports scene ver achter op de rest van Europa. Esports is verder ontwikkeld in Europese toplanden als Duitsland, Engeland en Zweden. Om maar te zwijgen over Brazilië, Korea en de Verenigde Staten. Met als doel de kansen gelijk te maken introduceert Het TeamNL centrum van BrabantSport in samenwerking met gemeente Breda, Esports-vereniging Dynasty en Breda University of Applied Sciences de ‘Esports Talenthub’, een volwaardig talentenprogramma waarin Esporters dezelfde trainingen krijgen als traditionele sporters.

In 2023 werd de eerste aanzet voor de Talenthub gedaan in de vorm van een pilotfase rond talentontwikkeling met Brabantse Esporters van PSV, RKC Waalwijk, FC Eindhoven en NAC Breda. De samenwerking werd aan beide kanten positief gewaardeerd, waardoor het talentenprogramma nu een vervolg krijgt. In de Talenthub komt het beste van het beste dat de Nederlandse gamingwereld te bieden heeft samen. Naast gerenommeerde Esporters, worden ook opkomende talenten geworven via gaming- en livestreamplatformen, zoals Twitch, Kick en Discord én sociale media kanalen waaronder TikTok en Instagram.  

De werkwijze van de Esports talenthub is als volgt: in bootcamps gaan de Esporters aan de slag met zowel generieke thema’s die het gamen overstijgen als technische, gamespecifieke begeleiding. Waar de TeamNL experts van BrabantSport de talenten ondersteunen op onderwerpen als wedstrijdfocus, presteren onder druk en topsportmentaliteit met hun expertise op het gebied van voeding, topsportleefstijlcoaching en strength & conditioning worden de beste (inter)nationale Esports coaches ingevlogen voor hun strategische en inhoudelijke kennis. Vrijdag 24 mei vond de eerste bootcamp plaats in The Hive, een hypermoderne Esportsfaciliteit die is opgezet in samenwerking met de Breda University of Applied Sciences en de gemeente Breda. 

Esports op de Olympische Spelen?  

Eind 2023 erkende sportkoepel NOC*NSF Esports als volwaardige sport. Volgens manager van ons TeamNL Centrum Merel de Knegt was dit de aanleiding om de Talenthub op te richten: “We willen dat Brabant een regio is waar dingen ontstaan. Daarom investeren wij in de Nederlandse Esports scene net zoals we dat eerder ook al met urban sports deden.” Onze directeur Sportief Nienke Nijenhuis vult aan: “Misschien wordt de sport zelfs in de komende jaren Olympisch en dus willen wij vooroplopen door het eerste TeamNL centrum te zijn dat aan de slag gaat met een Esports talentengroep.” 

“De Esports Talenthub is een manier om de sport op de kaart te zetten en meer sponsoren en partners te binden, waardoor we beter kunnen concurreren met andere landen.”
Nienke Nijenhuis, directeur Sportief BrabantSport

Een inhaalslag  

Mede-eigenaar van Esports-vereniging Dynasty Max van Kuipers ziet dat Esports in Nederland nog in de kinderschoenen staat: “De Nederlandse Esports scene is in vergelijking met de rest van de wereld erg klein. Zelfs binnen Europa lopen we achter. Frankrijk, Duitsland en Engeland zijn veel verder dan wij.” Max hoopt nu de gewenste inhaalslag te maken: “Op dit moment krijgen professionele Esporters wel trainingen en bootcamps. Maar de frequentie waarin dat gebeurt verschilt sterk per organisatie. Dus de extra begeleiding vanuit het TeamNL centrum van BrabantSport is een absolute meerwaarde. Daarnaast denk ik dat de Esporters meer open zullen staan voor het advies van nieuwe trainers, krijgen ze andere trainingen dan ze gewend zijn en gaan ze ongetwijfeld veel leren van de kennis en expertise vanuit de traditionele sport.”    

Onze directeur Sportief Nienke Nijenhuis wil dat het TeamNL centrum van BrabantSport Esporters naar het volgende level brengt: “Dit talentenprogramma verbetert niet alleen de vaardigheden van de Esporters en daarmee de kwaliteit van de Nederlandse Esports scene. Het is ook een manier om de sport op de kaart te zetten en meer sponsoren en partners te binden, waardoor we beter kunnen concurreren met andere landen.” 

“Sommige finales van Esportswedstrijden duren zes of zeven uur. Ga er maar aanstaan om zeven uur lang op het absolute toppen van je kunnen te presteren. Dat is zonder twijfel topsport.”
Max van Kuipers, mede-eigenaar Esports-vereniging Dynasty

Esporters zijn ook sporters  

Ondanks de ontegenzeggelijke populariteit, groei en professionalisering van Esports is nog steeds niet iedereen eensgezind als het gaat om de vraag of Esports als volwaardige sport kan worden beschouwd. Max van Kuipers is ervan overtuigd dat de Esports Talenthub daar verandering in gaat brengen: “Men heeft vaak bij Esporters het beeld van energy drinkende, pizza-etende jonge mannen, maar juist het tegendeel is vaak waar. De Talenthub is een mooie manier om de stereotyperingen die mensen over Esporters hebben te doorbreken.” Volgens Max zijn er dan ook voldoende parallellen te trekken tussen Esports en de traditionele sport: Als je in Esports de absolute top wil halen moet je niet alleen goed zijn in het spelletje. Je hebt ook vaardigheden nodig die het gamen overstijgen. Denk aan doorzettingsvermogen, discipline en uithoudingsvermogen. Het gamen vraagt op een andere manier veel van je. Topsport gaat voor mij om het uiterste uit jezelf halen. In mijn ogen hoeft dat uiterste niet enkel fysiek te zijn. Ik denk dat mensen echt de tactische, mentale en fysieke aspecten van Esports onderschatten. Sommige finales van Esportswedstrijden duren zes of zeven uur. Ga er maar aanstaan om zeven uur lang op het absolute toppen van je kunnen te presteren. Dat is zonder twijfel topsport.”  

Een nieuwe tak van sport  

Naast het effect dat de Talenthub heeft op de algehele professionalisering van de Nederlandse Esports- en videogame-industrie is het ook een manier om de teruglopende ledenaantallen bij klassieke sportverenigingen aan te pakken. Manager van ons TeamNL centrum Merel de Knegt legt uit hoe dat zit: “We zien dat een groot deel van de jeugd gamet en dat er ook een doelgroep is die niet bij een sportvereniging is aangesloten. Bijvoorbeeld omdat ze moeilijk contact maken met leeftijdsgenoten maar dat online wel kunnen. Esports biedt mogelijkheden om deze doelgroep weer opnieuw te binden.” Nienke Nijenhuis vult aan: “Vanuit ons TeamNL centrum brengen wij talenten naar de top. Met de Talenthub zetten we een nieuwe tak van sport in de schijnwerpers en laten we een geheel nieuwe doelgroep dromen van een carrière als topsporter.”